Triage in de huisartsenpraktijk, wat is dit?
Wanneer u de praktijk belt, krijgt u een assistente aan de telefoon. Van de assistente wordt verwacht dat zij informatie vraagt aan u om daarmee een eerste inschatting te maken van de situatie. Ze vraagt naar de reden dat u belt en stelt u een aantal vragen om de hulpvraag duidelijk te krijgen. Triage gaat over het bepalen van de urgentie bij de hulpvraag. Er wordt gekeken naar wat de ernst is, wat prioriteit heeft en hoeveel tijd de zorg rondom deze vraag kost. De assistente is hiervoor speciaal opgeleid en wordt blijvend gecoacht. Uiteraard doet de doktersassistente alles in samenspraak en overleg met de huisarts. Triage heeft als doel dat wachttijden zo kort mogelijk blijven en dat u de juiste zorg krijgt op het juiste moment bij de juiste hulpverlener. Wij hopen dat u begrip heeft voor onze werkwijze!
Te lange wachttijden aan de telefoon:
Voordat u de assistente belt met een vraag kunt u betrouwbare informatie over ziekte en gezondheid vinden op de site https://www.thuisarts.nl
Kijk ook eens op de app ‘moet ik naar de dokter’. Deze medische app geeft ,na het beantwoorden van korte vragen, aan of u contact moet opnemen met de praktijk.
https://moetiknaardedokter.nl